Vill du jobba mer med våldsförebyggande arbete? Här hittar du tips på handböcker och metodstöd som du kan ta hjälp av.
Ett tips är boken ”Inget att vänta på”. Boken ger samlad kunskap om våld i nära relationer och hur ett våldsförebyggande arbete med en genusförändrande ansats kan bedrivas. Handboken ger också konkret vägledning i hur ett systematiskt och kunskapsbaserat våldsförebyggande arbete kan genomföras i samverkan. Killars våld mot tjejer och våld i ungas nära relationer bör alltid inkluderas och särskilt lyftas i arbete, policys och strategier som berör frågan om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
Handbok – Inget att vänta på, Jämställdhetsmyndigheten
Följ upp och utvärdera jämställdhetsarbetet och det våldsförebyggande arbetet kontinuerligt i ert lokala sammanhang. Återkoppla även hur arbetet går till ledningsnivå och i ordinarie system för uppföljning återkommande. Ta hjälp av SKR:s metoder för att följa upp och analysera verksamhet.
Följa upp verksamhet, metoder, SKR
När olika förutsättningar, villkor och möjligheter samt förekomsten av våldsutsatthet och våldsutövande synliggörs för kvinnor och män, killar och tjejer, icke-binära personer och transpersoner, kan nödvändigt utvecklingsarbete identifieras och resursättas på ett effektivt sätt. Arbeta för att öka kunskapen om det våld som förekommer på er lokala nivå. För att kartlägga förekomsten av våld på lokal nivå kan ni använda ”Metodstöd för kartläggning av tre våldstyper”. Det är framtaget av Brottsförebyggande rådet och Jämställdhetsmyndigheten.
Metodstöd för kartläggning av tre våldstyper, Jämställdhetsmyndigheten
Låt unga vara delaktiga och ha inflytande i det våldsförebyggande arbetet. Utforska hur olika grupper av unga ser på och upplever våld och vilka behov de själva lyfter. Tänk på att inkludera röster från unga med olika erfarenheter och livsvillkor, med olika kön och sexuell läggning. Säkerställ att frågor om våld generellt och våld i ungas nära relationer specifikt, är med om ni genomför elevvårdsenkäter eller hälsoenkäter inom skola, kommun eller region.